Caseïne eiwit

Wat is het Caseïne eiwit?

Naast whey is caseïne het tweede melkeiwit. Deze proteïne komt voort uit wrongel, een vaste massa welke geproduceerd wordt tijdens het maken van kaas. Om deze reden zijn caseïne shakes vaak wat dikker dan whey shakes. Deze proteïnesoort wordt ook wel het ‘langzame eiwit genoemd’. Tot ongeveer 7 uur lang kan deze soort alle essentiële aminozuren afgeven! Hierdoor wordt voorkomen dat je lichaam spieren gaat afbreken voor aminozuren. Wil jij direct weten welke caseïne shake voor jou perfect is? Doe dan nu de eiwitshake check!

Micellar Casein Perfection
Bekijk alle informatie

Vorm: Micellar caseïne
Ideale tijdstip inname: voor het slapengaan
Zuiverheid eiwitshake: 82,3%
Koolhydraten en vetten: 5,3% en 1,7%
Calorieën: 371 kcal per 100 gram
Smaak: 9
Prijs: € 29,90 per 2000 gram (80 shakes)


PeptoPro
Bekijk alle informatie

Vorm: Gehydrolyseerde caseïne
Ideale tijdstip inname: direct na het trainen
Zuiverheid eiwitshake: 80%
Koolhydraten en vetten: 0,5% en 1,5%
Calorieën: 363 kcal per 100 gram
Smaak: 1
Prijs: € 17,50 per 400 gram (40 shakes)


100% Caseine Time Release
Bekijk alle informatie

Vorm: Micellar caseïne
Ideale tijdstip inname: voor het slapengaan
Zuiverheid eiwitshake: 76,2%
Koolhydraten en vetten: 9,9% en 1,4%
Calorieën: 357 kcal per 100 gram
Smaak: 1
Prijs: € 49,90 per 1816 gram (55 shakes)


Elite Casein
Bekijk alle informatie

Vorm: Micellar caseïne
Ideale tijdstip inname: voor het slapengaan
Zuiverheid eiwitshake: 70,2%
Koolhydraten en vetten: 11,2% en 5,6%
Calorieën: 365 kcal per 100 gram
Smaak: 2
Prijs: € 49,90 per 1814 gram (55 shakes)


Fusion Pro
Bekijk alle informatie

Vorm: Whey concentraat en caseïne
Ideale tijdstip inname: voor ieder moment
Zuiverheid eiwitshake: 69,2%
Koolhydraten en vetten: 9,4% en 6,3%
Calorieën: 375 kcal per 100 gram
Smaak: 1
Prijs: € 39,90 per 1814 gram (81 shakes)


Voordelen van Caseïne

  • Je lichaam neemt caseïne eiwitten langzaam op. Wil jij dus over voldoende eiwitten beschikken tijdens lange periodes van rust zonder trainen? Dan is deze proteïnesoort de juiste keuze. Gedurende bijvoorbeeld je gehele slaapperiode (+/- 7 uur) kunnen deze aminozuren constant je spieren herstellen en opbouwen.
  • Het vormt een prima aanvulling op je huidige voedingspatroon, want ook caseïne bevat alle essentiële eiwitten in voldoende mate.
  • Caseïne eiwitshakes zijn uitstekend om af te vallen en/of ‘drogere spieren’ te krijgen. Het lichaam moet veel moeite doen om de langzame eiwitten af te breken en dat kost energie, daarnaast zul je sneller verzadigd raken en minder honger krijgen tussen maaltijden door.

Er zijn drie soorten poeders, namelijk: micellar, caseïnaat en gehydrolyseerde caseïne. Onderstaand worden de verschillen en voor- en nadelen beschreven:

Micellar caseïne

Deze soort bestaat voor zo’n 80 tot 92% uit eiwit, het vet- en lactosegehalte is vrij laag. De vertering van Micellar Caseïne verloopt het traagst van alle caseïne eiwitten. In de maag vormt deze proteïnesoort een soort bol waardoor het lichaam ongeveer 7 uur nodig heeft om de eiwitten op te nemen. Gedurende deze periode krijg je een gebalanceerde afgifte aan aminozuren binnen.

Voordelen 

  • Het lichaam krijgt voor een lange periode de essentiële aminozuren binnen. Dit zorgt ervoor dat er geen spieren afgebroken worden tijdens herstelperiodes.
  • Het percentage aan eiwitten is erg hoog. Deze zuivere poeder zorgt voor een spoedig herstel van de spieren.
  • Voor spierherstel kort na de training kan deze soort ook in combinatie met whey eiwitshakes gebruikt worden.

Nadelen

  • Voor spieropbouw heeft het lichaam vetten en koolhydraten nodig, deze zijn in mindere mate aanwezig bij Micellar Caseïne shakes.

Een aanrader: Micellar Casein Perfection

Gehydrolyseerd caseïne eiwit

Door middel van hydrolyse ontstaat gehydrolyseerde caseïne. Tijdens dit proces worden de verbindingen tussen aminozuren afgebroken, waardoor kortere eiwitketens ontstaan. Dit geeft gehydrolyseerde caseïne zijn unieke eigenschap: het wordt snel verteerd en opgenomen door het lichaam. Hierdoor kun je dus ook caseïne eiwitshakes direct na een intensieve training gebruiken.

Voordelen: 

  • Met deze shakes kun je direct na een training caseïne eiwit innemen.

Nadelen:

  • Door de extra stap in het productieproces is gehydrolyseerde caseïne duurder dan ‘normale’ caseïne shakes.

Een aanrader: PeptoPro